12 May 2010

Selamat Hari Lahir, My Baby Boy!!


Kejadian : Hari Ini...Setahun lalu
Masa : 8.30 pagi
Tempat : Hospital Pakar Putra (PHSM), Melaka

Saya ditemani Mak dan Orang Sebelah (OS) yang bergegas dari Ipoh pada hari sebelumnya tiba di PHSM kira-kira jam 8.30 pagi. Orang nak bersalin secara normalnya akan berasa sakit sebelum melahirkan, tetapi saya datang ke hospital dengan rasa gembira, gemuruh dan takut.

Dah la diturunkan betul-betul di ruang kecemasan, saya yang memboyot ketika itu, memakai baju t-shirt dan berbaju sejuk serta berkain batik (hahaha...fikiran saya - konon berpakaian begitu senang nak tukar baju dan bersalin) diterpa dengan pembantu hospital yang membawakan kerusi roda.

Saya selamba berkata, "Tak pe...akak masih boleh berjalan lagi,". Saya dan Mak kemudiannya naik ke tingkat lima untuk ke bilik pelahiran. OS masa tu mencari parking, menguruskan bayaran pendaftaran dan kemudiannya datang ke bilik berkenaan.

Tak lama lepas tu, Datuk Dr Khoo Kim Eng yang bertanggung jawab 'memaksa' saya untuk bersalin seminggu lebih awal (kerana dikesan kekurangan air ketuban dek diabetes semasa lewat kehamilan dan demi keselamatan bayi) datang membuat pemeriksaan dan memberi ubat cetusan bagi mempercepatkan kelahiran.

Sangat sakit bab cucuk mencucuk di ruang privasi okey. Sumpah rasa nak terajang je doktor time tu!!! (tips bagi mereka yang 1'st time nak bersalin, time dr check pintu rahim hendaklah anda menarik nafas sedalam yang mungkin bagi mengurangkan kesakitan, rilekskan peha anda ok. kalau rasa nak sepak dr, silakan....hahaha).

Hingga jam 10 pagi, Dr datang kali kedua memeriksa bukaan pintu rahim dan hanya 1cm saja terbuka. Saya kemudiannya diberi ubat untuk membuang air besar, tak samapai beberapa saat - saya dah rasa nak buang air dan mujurlah toilet beberapa langkah saja - tapi sisa kumuhan tak keluar pun).

Jam 12, perut saya dah mula rasa memulas dan kontraksi yang dirasa masih boleh dikawal minda dan emosi. Saya ditemani seorang nurse tua yang setia memantau wayar-wayar yang ditampal di perut saya (untuk denyutan jantung bayi dan graf kesakitan) malah kerap kali tersengguk akibat mengantuk.
Kadangkala, OS datang menjenguk saya juga Emak yang turut mengalirkan air mata melihat keadaan saya.

Masih berputar di ingatan, OS yang cuba menenangkan saya membantu mengurut belakang untuk mengurangkan kesakitan. Ada sedikit rasa haru melihat kasih seorang suami namun kemarahan mula memuncak bila dia melawak menyuruh saya -push...push......huh..huh..huh...- hishh...rasa nak belasah je OS time tu.

Tak lama kemudian, Dr datang buat kali ketiga dan ulang-periksa bukaan kat bawah tu - adui...2 cm ok. Kesakitan yang dirasai ketika itu - selang 5 saat- tersangatlah sudah sampai kemuncak sampaikan saya cakap pada Dr Khoo," Tak de cara lain ke nak periksa bukaan rahim, Dr?,". Tak suka betullah Dr main seluk-seluk ni," . Dr Khoo hanya tersengih melihat gelagat orang yang beremosi pertama kali nak jadi ibu.

Graf pelahiran menandakan sepatutnya sudah sampai waktu saya melahirkan baby namun laluan untuk mengeluarkannya masih belum terbuka. Dr mencadangkan saya untuk melahirkan secara C-Section bagi menyelamatkan bayi daripada kelemasan. Hanya lirikan mata pada suami yang mampu saya berikan dan persetujuan akhirnya dicapai untuk menyelamatkan bayi dan diri sendiri.


Akhirnya tepat jam 4.10 petang, ketika saya mabuk ubat dan melihat darah yang melalui tiub-tiub berselirat di sisi, suara tangisan kecil yang selama ini ditunggu-tunggu kedengaran. Perasaan sukar digambarkan bagaimana rasanya bergelar seorang ibu.


Berada dalam dakapan buat kali pertama, melihat dia membesar hari demi hari, melalui proses tumbesaran langkah demi langkah, keletah, ragam dan kemanjaannnya membuatkan saya sedar betapa beruntungnya memiliki anugerah Allah yang tidak ternilai ini.

Saya bersyukur dan insaf kerana berpeluang melalui pengalaman seorang ibu dan melalui apa yang pernah dialami oleh Mak saya ketika melahirkan, emmebesarkan dan mendidik kami 5 beradik. Sesungguhnya, Mak adalah sumber inspirasi saya dalam melalui liku-liku kehidupan.


Buat anakanda Muhammad Adib Khalish, Selamat Hari Lahir Ibu ucapkan. Semoga Khalish menjadi anak soleh yang bakal membanggakan Ibu dan Ayah. Semoga anakanda berjaya di dunia dan akhirat. Amin....

(Notakaki: OS kata cerita kelahiran Khalish dah basi, tapi bagi saya macam semalam je melahirkan Khalish. Sebelum ni tak sempat buat catitan kelahirannya. Sekadar sebagai tatapan memori masa hadapan).

2 comments:

  1. happy birthday Khalish..

    semoga membesar dgn sihat dan selamat yer.. jadi anak yg soleh yer sayang!! muahss..kat pipi birthday boy comel ni..

    ReplyDelete