30 July 2010

Mujur Saya Tak Minat Kereta Mewah...


Salam semua,

Haih...baru dan wat entry baru. Sekarang dah kol 12.30 am dan mata tak leh tidur. Siang tadi sibuk blogwalking, leka masukkan gadjet sebagai penyeri rumah maya ku ini (bajet cantik kunun) n berfb dengan kengkawan.

Stori besar semalam mesti sume tau pasal tumpasnya skim cepat kaya membabitkan pelaburan berjuta ringgit sebulan. Lebih sadis bukan sedikit tapi dipercayai lebih 10,000 ahli (saya percaya majoritinya orang kita) yang tertipu dek janji manis ditaburkan oleh sindiket terbabit.

Ok, nak kongsi sebenarnya di mana saya pernah pergi satu event sindiket (tak silap namanya One Team @ Friends Club) dianjurkan di Ipoh awal tahun ni. Jangan buat spekulasi yang saya ni terpengaruh atau pernah jadi ahli ok.

Pergi pun atas jemputan seorang kenalan rapat yang mahu saya melihat sendiri 'kejayaan' syarikat kepercayaannya itu, kononnya mampu mengubah hidup kebanyakan orang kita. Kata kawannya, dari mat rempit hingga ke kakitangan kerajaan berpangkat rendah sume jadi kaya bila masuk skim ni.

Orang dah ajak, dapat lak buat kat restoran masakan minang - kita pergi jelah...bukannya kuar sesen pun (hehehe...saya dan Khalish pun pergi la mengendeng kat event orang. OS tak de sebab dia kerja time tu).

Time sampai kat sana, deretan kereta mewah milik ‘upline’ antaranya BMW 5 Series, Nissan Fair Lady, BMW Z4 Spider, Mitsubishi Evo Lancer serta Nissan GTR Skyline cantik je posing depan restoran tu. Ada orang baru yang datang (perkiraan saya lebih 200 orang dari area utara) kagumsss tak ingat sebab itu dah menggambarkan keuntungan luar biasa yang bakal diperoleh kalau join.

Saya??? Tak rasa kagum sebab tak minat sport car. Dah la memekak je bunyinya selain bukannya nak pergi berlumba pun, janji ada kereta sudah. Berbalik kepada cerita...lepas acara makan-makan dan cabutan bertuah (saya dapat special seat 2 dari depan okes...), ada la plak sesi berkongsi pengalaman.

Macam-macam orang dari pelajar yang tak habis belajar, berjawatan tinggi kat jabatan kerajaan hingga pak cik driver dah kaya dengan skim ni. Bayangkan, cerita mereka sebelum join - bergaji hari, selepas join - maintain RM10,000 sebulan (macam iklan pelangsingan la pulak). Kata mereka, giler...giler....giler (merujuk kepada bisnes - jerit dengan penuh bersemangat ye).

Saya dan Khalish hanya jadi pemerhati. Yang menggepalai event adalah mereka yang bermata sepet manakala pengikutnya ramai orang kita (ini bukan cerita perkauman ok, realiti), manakala yang satu lagi hanya beberapa kerat je yang hadir.

Tak join sampai habis pun, jam 10 malam OS dah datang amik saya dan Khalish. Komen OS, rosak anak aku dengar giler...giler...giler je. Bukan boleh percaya sangat benda ni. (instinct orang surat kabor selalunya tepat.)

Saya dapat tahu syarikat ni aim mereka yang baru kerja (esp kerja gomen), yelah baru mula kerja mesti nak cepat dapat duit dan akaun pun masih bersih dari hutang. Sangat kasihan sebenarnya mereka yang gelap mata ni sanggup meminjam dari bank hingga RM41,000 malahan ada yang sanggup berhenti walaupun tak sampai setahun bekerja semata-mata nak buat full time bisnes ni.

Nasib baik ko tak berenti kerja Kiambang (bukan nama sebenar), kalau tak mesti ko senasib dengan upline ko yang kena serbu tu. Dan mujurlah Allah bagi hint awal-awal pada ko tak join lagi benda ni walaupun dah tertipu. Sabarlah ye, sapa jangka kena tipu dan suka ditipu, ye tak.

Makanya, jadikanlah kejadian ni sebagai teladan pada masa akan datang. Tak salah nak berbisnes tapi mestilah kena cara dan arah tujunya. Baik berniaga benda yang nampak daripada atas angin ni. Takut-takut bila angin bertiup kuat sangat jadi puting beliung lak. Habis semua.....wallahualam.

Sumber berita : di sini dan sini

No comments:

Post a Comment