18 August 2010

Kisah Disebalik Oreo Ciskek

Assalamualaikum,

Syukur alhamdulillah, hari ni genap seminggu umat Islam menjalani ibadah puasa. Bagi saya yang berbadan dua ni, masih lagi mampu berpuasa tanpa sebarang halangan.

Walaupun bila tiba waktu tengahari, si kecik dalam perut ni kadang kala mengeliang-geliut menari ala hip hop yang membuatkan perut saya senget ke kiri dan kanan - mungkin kerana lapar (cheh...padahal perut ibunya yang lapar) - namun saya gagahkan jua menyuruh si kecik bersabar hingga waktu berbuka. hehehe....


>Khalish berposing dengan ayahnya sambil sabar menanti waktu berbuka<


Entry ni bukanlah terkini tapi taklah berzaman sangat, ia mengenai sambutan besday suami tercinta pada 14 Ogos lalu. Kira oklah kan, belum seminggu lagi pun, kan...kan?

Saya hanya mampu membelanja suami piza sinar ramadan yang direquest dan membuat oreo ciskek. Selain tu, saya sempat buat puding konnyaku jelly medley dari blog En Mat Gebu. Kuih-muih dan cendol kami beli di bazar ramadan stadium Ipoh.

Ada kisah disebalik oreo ciskek yang saya buat, cuba tengok gambar kejadiannya yang terlebih warna coklat - mula-mula saya nekad membuat resepi yang saya nampak kat blog Ummi, Pahang yang femes tu. Ok, sume barang berpandukan list resepi. Alih-alih sampai rumah baru saya perasan patutnya keju krim tu saya beli 2 ketul, tapi beli satu (250g) la pula.

Saya gelabah, maklumlah 1'st time nak cuba buat ciskek. Saya search lagi resepi lain yang bersesuaian dgn keju krim 250g tapi pada masa sama saya dah ikut cara-cara membuatnya. Tawakal je lah.

Alih-alih sedang elok kek tu dah masuk dalam oven dalam 10 minit gitu, saya jumpa lak resepi ciskek versi lain kat blog Kak Inahar, hah...cantiklah tu resepi dia guna 250 g keju krim, tapi...yang buat saya frust tu dia tambah 3 sudu tepung gandum lak. Alahai...kek saya dah selamat masuk oven. Biarlah....


>close-up sikit, jangan terliur yer...<

Sambil tu dok blogwalking, jenguk balik blog Kak Inahar nak habiskan baca resepi tadi, sekali dalam tu ada kata bila dekat 30 minit pi tutup kek tu dengan alum foil nak elakkan bahagian atasnya hangus. Berlari saya amik benda tu tapi alih-alih dengar oven dah berdenting menandakan waktu memasak dah tamat. hahaha...tu pasal hangus sikit atasnya.

Tapi, kesimpulannya, rasa ciskek ni sangatlah sedap - ni komen OS lah- kalah SR. Kos beli bahan pun tak sampai RM30 dan dapat makan berulang kali. Betullah, ciskek ni simpan lebih lama lagi sedap. Lenkali saya nak ikut resepi dalam blog Kak Ina lak. Mabeles...Mabeles....Khalish pun puji "hmmm....sedapnye...".

No comments:

Post a Comment