28 September 2010

Belum Pergi Dah Tau Gagal...

Patutnya hari ni saya akan menjalani pemeriksaan fizikal, pancaindera dan kecergasan memasuki perkhidmatan penolong penguasa bomba. Permohonan ni dah lama saya buat sejak dapat tahu pasukan bomba memerlukan anggota baru untuk direkrut.

Surat tawaran SPA saya terima beberapa hari sebelum raya hari tu. Sangat berbunga-bunga perasaan ni ok. Maklumlah, bagi orang yang mengisi permohonan SPA bagi tahun ketiga ni, menanti panggilan dan menduduki temuduga dan ujian pasti faham bagaimana rasanya tempoh penantian tersebut.

Sebelum ni kerja dengan swasta, maka kerjaya dengan kerajaan ni dipandang sebelah mata waima tahu banyak kelebihannya. Bila dah berumahtangga dan beranak pinak ni, baru terfikir antara lain kelebihan kerja dengan gomen ni adalah waktu kerja yang fleksibel dalam erti kata lain ikut jam pejabat.

Baru fikir masa selebihnya adalah untuk anak-anak dan keluarga. Hishh...nyesal tak minta kerja gomen awal-awal dulu. Nak kerja cikgu tak reti lak nak ngajar anak orang. Silap-silap jadi kes dera lak sebab saya ni jenis suka cubit-cubit budak. hehehee.....

Berbalik ke cerita asal, bila dibelek surat panggilan tu, saya confirm saya akan pas sebab panduan kandungan dan pemeriksaan fizikal dan pancaindera tu, yakin boleh leh pas - ukuran ketinggian, berat badan, pemeriksaan penglihatan, gaya berjalan ala-ala tak berapa nak model dan berkawad rasanya tak de masalah (pernah la belajar berkawad time sekolah dulu.)

Tapi...bila masuk bab pemeriksaan kecergasan --- saya totally angkat bendera putih, angkat dua tangan dan kaki serta membuat muka berkedut seribu satu babas.....

Mana tak nye...pemeriksaan kecergasan tu merangkumi:

1) Memanjat tali yang berketinggian 16 kaki / 4.75 meter.
2) Mengangkat pemberat - 46 kg.
3) Menjulang dan menegakkan tangga - 90 darjah.
4- Memanjat tangga penyelamata - berketinggian 16.5.

Sumpah saya sangat suka aktiviti adventures seperti di atas tu. Tapi masalahnya sekarang ni saya MENGANDUNG 8 BULAN!!!! Aduhai, nak naik 16 anak tangga rumah saya ni pun dah naik semput, inikan....

Hurrm....rezeki tidak berpihak pada saya kali ini. Masa dan keadaan fizikal adalah tersangat tidak bersesuaian. Mungkin ada rezeki dan peluang yang lebih baik menanti saya pada masa akan datang.

Ikutkan hati nak juga pergi, tapi takkanlah diorang nak ambik mak buyung ni jalani pemeriksaan. Tengok dari jauh je dah kena rejek. Buat gelak dek orang je kalau pergi pun, mak buyung ada hati nak panjat tali dan menjulang tangga. Adeh....buruk betul rupa bila dibayangkan.....

--mood sedih dan sadis--

No comments:

Post a Comment