04 August 2011

Pengaruh Iklan Biskut

Waktu snek Khalish biasanya dihidangkan samada dengan biskut, roti, kuih, keropok ikan, keropok macam iklan keropok moni, atau buah-buahan.

Bercerita mengenai biskut, saya sendiri akan tentukan biskut mana yang akan diberikan selepas meneliti tahap kemanisan biskut berdasarkan percubaan sendiri.

Kadangkala saya turutkan kemahuan Khalish sekiranya dia teruja melihat iklan biskut di tv. Kalau pernah lihat iklan biskut Oreo, yang si anak ajar apak dia putar-jilat-rasa-celup dan time apaknya buat, si anak akan buat dalih tunjuk ke belakang dan sebut "Mama"...> makanya Khalish akan tunjuk ke rak simpan biskut dan sebut Mama...

Dek kesiankan anak dah sebut-sebut gitu, maka saya dengan suami belikanlah biskut oreo tu. Bila dibeli, dia suka dan cara makannya macam dalam iklan tapi yang inti je dijilat, biskut dilempar entah ke mana. Penyudahnya si adik kutip masuk mulut. habiskan. Tapi, bagi saya biskut itu manis dan dihadkan membelinya dua bulan sekali sahaja.


Biskut Capten Munch @ Boboiboy - biskut terkini pilihan Khalish gara-gara menonton siri kartun itu ketika ditayangkan di Tv3 tak lama dulu. Sekarang dah masuk Disney Channel itu iklan tak de. Bila nak makan biskut, sebut je BoboiBoy, saya faham apa yang dimahukan.


Ada tiga jenis, tapi saya rasa yang pek hijau tahap kemanisan adalah ok, kedua pek ungu (coklat) dan manis adalah pek biru ala-ala chipsmore. So, bila Ilhan tumpang sekaki pun saya tak de masalah nak bagi.

Buat pengetahuan, kami tidak beri Ilhan biskut bayi yang ada di pasaran sebab terlalu manis rasanya. Dah bereksperimen masa Khalish baby dulu, kebanyakan dibuang dalam cik tongs...Lain-lain biskut, samada biskut Meri, Cream Creaker atau Chipsmore disebut ikut sahaja.

Yang membuatkan En Bapak  Khalish pelik sangat sampaikan dia cakap "dah lebih 30 tahun saya hidup, baru lihat baby tak de gigi makan biskut walhal bukan biskut lembut pun,". (Baby yang dimaksudkan adalah Ilhan)

Year...Biarpun Ilhan belum tumbuh gigi, segala macam biskut yang abang dia makan, dia boleh makan sendiri tanpa bantuan. Cuma, kena rajin-rajin sapu sebab sisa biskut dimerata-rata tempat.

5 kali makan biskut, 5 kali jugalah kena menyapu. Tu baru biskut, belum keropok, nasi, buah....pheww....(ibu menyapu dahi yang tak berpeluh).

No comments:

Post a Comment