14 September 2011

Mercun Tak Perlu Bakar

Assalamualaikum,

Salam Aidilfitri buat readers yang masih sudi berkunjung ke blog saya ni. Macam biasa, blog ini seakan segan idup mati xmau. hihihi...Sangat sibuk dengan urusan harian yang ntah apa-apa termasuk riang ria bersama dua hero kecik saya + incik abang yang macho. Buka blog sekadar baca entry kengkawan hingga blog sendiri terabai.

Raya tahun ni turn rumah famili suami di PJ. (Boleh selak dalam blog En Bapak @ akubapak untuk cerita best raya kami). Then, raya ketiga ambil mak ayah balik dari Umrah di KLIA langsung lepak kampung seminggu. Sebabnya, raya ketiga En Bapak dah mula kerja. So, saya dan anak-anak dapat pelepasan raya lama sikit di Melaka. yippi...

Raya tahun ini adalah kali ketiga buat Khalish. So, sebagai bekas budak kampung, saya dah berani-berani ayam memperkenalkannya dengan bunga api dan mercun. Pak ciknya (adik lelaki tunggal saya, Azam) adalah pembekal bahan api. Maksudnya bukan tokei tp beli secara kecil-kecilan untuk memeriahkan suasana malam raya bersama sepupu sepapat dan anak-anak buahnya.

Malam adalah waktu yang syok bermain bunga api. Saya prefer bunga api besi bintang2 kecik untuk Khalish main. Tapi, saya bagi Khalish setakat 4-5 batang je. Gambar pada waktu malam tak amik, yang ada sebelah siang sajer.

Then, bila pak ciknya bagi mercun pop2- yang baling meletop ala-ala lemau tak cukup belerang, Khalish suka bangat. Selamat rasanya berbanding yang kena bakar.

Esoknya, dok mencari kat famili store 3 kotak=RM2. Lepas tu, Azam cari kat kedai RM2, leh dapat 5 kotak. Cis...lagi murah. Aksi Khalish bermain mercun paling menjadi peberet saya.

Mula-mula ajar dia baling ke jalan tar depan umah Mak. Kadang-kadang tak meletop disebabkan cara balingan yang tak padu. So, Khalish cari jalan baling tinggi ke udara dan hasilnya adalah bunyi pop2 yang kuat.

Bila tak berhasil juga, mayb sebab dah masuk angin, dia pijak-pijak sampai lunyai. Aksi tak boleh blah dia, bila dia melempar segenggam mercun ke udara. Berterabur saya angkat kaki selamatkan diri. *bahaya anak ibu ni bila mabuk bahan letupan.


Ilhan sekadar memerhati dari jarak dekat sambil mata melilau bunyi pop2 datang dari arah mana. Ibu mereka ni kadang2 join dua kaki baling mercun. Syok macam makan kuaci rasanya.

notajari: teringat dulu masa kecik2 mercun gasing berputar dalam kain. sib baik kain je berlubang bukan kaki. tu pasal trauma sepanjang hayat. huhuhu

No comments:

Post a Comment