06 August 2012

Rambut Raya Macam Insyaallah

Assalamualaikum,

Akhirnya berjaya juga saya membuat entry terbaru pada hari ini iaitu 17 Ramadan 1433 Hijrah. Bagaimana persiapan semua untuk menyambut raya. Saya dah mulakan secara berperingkat-peringkat sejak sebelum Ramadan lagi. Puasa setakat ini alhamdulillah masih penuh walaupun menyusukan Ilhan. 

Sejam lagi waktu nak berbuka puasa memang penuh dugaan sebab tekak jadi kering mungkin kekurangan air sebab Ilhan asyik minta disusui. Hari-hari macam tu dan bila azan berkumandang masuk waktu berbuka memang menggelupur cari air dulu sampai kembung. Sabar jelah.

Berbalik kepada topik utama. Sebelum ni, Khalish dan Ilhan pernah berpengalaman menggunting rambut di salun rambut. Lagak mereka berdua memang dramatik macam nak kena potong kepala. Khalish memang seriau dengar bunyi ketam elektrik yang jenis bunyi kuat atau pengering rambut. 

Ilhan pula lebih kurang sama dan tak suka dengar bunyi gunting di telinganya. Dah penat tapi tak dilayan terus dia buat-buat tidur sambil menyusu dalam tudung. Itu cerita tahun lepas. Sudahnya saya sendiri yang menggunting rambut mereka bila rasa rambut dah panjang mencucuk telinga dan mata.

Rambut Khalish jenis lembut dan nipis. Buat kata En Bapak, macam rambut dia kononnya. Rambut Ilhan lebih tebal dan keras macam rambut saya. Kalau tak gunting dalam masa tiga bula memang alamat sakit kepala dan kepanasan tahap maksimum.

Baru-baru ini, saya ajak En Bapak ke salun rambut kegemaran, Milano di Siliban untuk rutin menggunting rambut. Saya nekad untuk mengguntingkan rambut Khalish dan Ilhan sebab dah panjang sangat dan rambut panjang tak sekata kesan daripada guntingan tak professional dari saya. hehehe...

Mula-mula cuak juga Khalish bila disuruh duduk atas kerusi. Dia menolak dan lari menjauhkan diri. Sebab adik yang paling dekat, saya letakkannya atas kerusi dan cakap rambutnya akan digunting macam Insyaallah (anak-anak saya peminat Maher Zain tapi sebut namanya Insyaallah saja). Sangat menggagumkan sebab Ilhan rela hati duduk diam-diam membiarkan rambutnya digunting dan diketam hingga akhirnya. 
 
Siap digunting, Ilhan diberi upah gula-gula oleh pemilik kedai yang menggunting rambut beliau. Khalish disebabkan mahukan gula-gula berkenaan akhirnya dia juga merelakan rambutnya dipotong. Seronok juga tengok kedua-duanya kini berwajah baru dengan rambut baru untuk raya. Yeah...misi berjaya. Ketakutan menguunting rambut berjaya diatasi.


No comments:

Post a Comment