25 January 2013

Rose Centre : Taman Bunga Ala Fairytale

Saban tahun percutian ke Cameron Highlands seakan destinasi wajib bagi kami sekeluarga. Cerita yang pernah dipaparkan boleh lihat di sini, di sini, di sini, dan di sini. Walaupun terpaksa mengharungi perjalanan hampir 80 kilometer dari Ipoh menerusi Simpang Pulai, terpaksa pula mengharungi dugaan pening lalat ketika pendakian dari puncak ke puncak, namun semuanya hilang perlahan-lahan tatkala melalui papantanda yang memisahkan antara jajahan Perak dan Pahang.

Dua minggu lepas kami ke sana lagi. Percutian kali pertama untuk tahun ini memandangkan keadaan En Bapak semakin pulih. Mengikut cadangan awal, kami merancang ke Lumut kerana stok ikan bilis dan udang kering habis. Haha...saya memang suka memborong stok-stok segar berkenaan kalau ke sana.

Tup...tup lagi sehari nak pergi, kami berubah arah ke Cameron kerana En Bapak 'mempengaruhi' saya untuk ke sana sebab mahu lari daripada cuaca panas di Ipoh. Khalish pula asyik menyebut nak makan strawberi...strawberi. Ikutkan saya tak kisah ke mana-mana, asalkan kami sekeluarga bersama.

Antara yang sempat kami jejaki adalah, Raju's Hill Strawberry Farm, Time Tunnel Museum, Pasar Malam Brincang, menikmati steamboat di Rosa Pasadena, Cameron Valley, Rose Centre dan semestinya Kea Farm  untuk stok membeli sayur-sayuran segar dan strawberi. 

Terlebih dahulu, suka saya berkongsi cerita mengenai lawatan ke Rose Centre. Sebelum ini, tak rasa pun nak menjejak mana-mana taman bunga di Cameron Highlands ni walaupun dalam perjalanan selalu ternampak Rose Valley. Sebabnya, saya bukan pencinta bunga.

Memandangkan letaknya di Kea Farm, kami kesana terlebih dahulu sebelum sesi memborong sayur. Bayaran masuk adalah RM5 untuk dewasa dan RM2 untuk kanak-kanak bawah 4 tahun. Memandangkan Khalish Mei ini baru menginjak 4 tahun, jadi berjimatlah RM2 di situ.

Tanggapan awal, ia mungkin sekadar taman bunga biasa yang akan ada beberapa kelompok bunga berlainan warna di setiap stesen. Namun, sangkaan saya meleset selepas mendaki dari satu tingkat ke tingkat yang lain. Ini kerana bukan setakat ratusan bunga ros yang terdapat di sini malahan pelbagai bunga yang tidak pernah saya ketahui turut berada di sini. Jom cuci mata:



Bunga Jade Vine - saya jatuh cinta dengan bunga ni!!
Eh! Mereka pon sama la...
Selain itu, kewujudan watak cerita dongeng, kartun dan pelbagai hasil seni  turut berada di sini sebagai penyeri di taman bunga ini. Pendek kata, berada di sini ibarat terapi buat mata kerana himpunan bunga di sini sangat cantik!
Peminat tegar yang posing ikut suka
Bilalah nak habis bergambar nih....
Tak dapat dipastikan kat belakang tu snow white ke queen yang jahat tu. tak comel langsung
Bila bunga matahari....*sambung sendirik la lagu maya tuh
Sayangnya, ekoran kesihatan kaki En Bapak agak terhad, saya memutuskan untuk mendaki bersendirian ke puncak untuk melihat apa yang menarik. Rugi pulak rasanya tidak habiskan sesi lawatan ini. Khalish dan Ilhan saya tinggalkan dengan bapa mereka.

Pendakian ke tingkat paling atas yang menempatkan replika sebuah rumah kasut yang sangat berwarna-warni sememangnya membuatkan saya semput. Namun, pemandangan yang disajikan membuatkan ianya berbaloi. Sayangnya, saya terpaksa merakam suasana berkenaan bersendirian kerana tiga hero saya berada di bawah. Saya melepaskan lelah selama beberapa minit seorang diri sebelum turun. Nyaman dan menenangkan.
 



Rumah kasut yang ohsem
Rupanya, pengunjung boleh meneruskan lawatan terus ke gunung berhampiran dengan meniti laluan di sediakan untuk merakam momen indah di atas puncak gunung. Sayangnya, stamina saya kurang padu untuk meneruskan pendakian lagi.
Tak larat acik nak panjat
Tak rugi menjejakkan kaki ke sini. Walaupun disajikan sekadar himpunan bunga, namun ia seolah-olah terapi mata dan minda buat bukan penggemar bunga seperti saya.

notajari: #teringat pula saya ketika hari konvo. Sebelum tu, En Bapak datang sekali untuk meraikan bersama saya dan keluarga. Beliau ada bertanya sekiranya saya mahukan bunga sebagai hadiah (kalau nak bagi, bagi jelah kan), oleh sebab saya bukan pencinta bunga, saya cakaplah bunga tak boleh makan dan akan layu). So, saya berharap beliau akan memberi saya kejutan untuk 'sesuatu' yang lain. Rupanya hampeh, dia datang berlenggang jek. Jeles betul tengok orang lain dapat bunga, teddy bear. Konon dia lurus dengar cakap saya. *menyampah betul masa tu.#


No comments:

Post a Comment