19 February 2013

Iktibar Kisah Amah Gila Lempar Bayi, Bersyukur Diri Seorang Suri rumah

Hari ini, amah indon yang gila melempar bayi di Kuantan telah dijatuhi hukuman penjara 20 tahun. Balasan setimpal yang patut diterima memperlakukan seorang bayi manusia bukannya anak kucing atau anak patung.

Sepanjang melihat rakaman cctv kelakuan kurang siuman amah berkenaan, saya kerap menjerit terkejut dan beristigfar apabila aksi melempar dilakukan. Jantung saya berderas laju seakan mahu menerjah masuk dalam situasi bayi malang itu untuk membantu melindunginya. 

Sakitnya bila dihempas dan dibanting-banting begitu. 4 bulankan, apalah yang mampu dibuat. Hanya menangis mengharapkan belas ihsan dan bantuan. Sukar mengenangkan perasaan kedua ibu bapa bayi berkenaan ketika menyaksikan belang sebenar amah yang baru sehari menjalankan tugas mengasuh itu. Memang tak berperikemanusiaan.

Seketika, saya kembali kepada diri sendiri. Bermuhasabah dan bersyukur dengan keputusan untuk tidak bekerja demi menumpukan perhatian kepada rumah tangga dan anak-anak walaupun ada ketikanya saya rindukan saat bergelar wanita bekerjaya.

Namun, apabila saban tahun dikejutkan dengan berita penderaan anak-anak yang dilakukan si pembantu rumah atau pengasuh, saya sedar betapa bertuahnya saya dapat melindungi Khalish dan Ilhan daripada kejadian tidak diingini itu.

Saya tidak dapat bayangkan saya berada dalam situasi ibu bapa bayi berkenaan. Mungkin sebelum amah itu ditahan polis saya akan membelasah secukupnya, nak jadi apa pun jadilah. (bertarung nyawa aku nak bersalin, potong sana sini, sesedap rasa je ko lempar anak aku ye, rasakan) *ini betul-betul marah dan sakit hati.

Saya faham dengan situasi wanita yang bekerjaya, yang terpaksa menggunakan khidmat pembantu rumah untuk membantu mereka menjaga rumah dan anak-anak. Terpaksa menyerah nasib kepada orang yang baru dikenali malah terpaksa memberi kepercayaan dengan harapan anak-anak dilayan dengan baik. Tapi, bagi sangat sukar sebenarnya kita mahu menilai samada orang yang digajikan itu samada ikhlas bekerja ataupun fikirkan imbuhan diterima semata-mata.

Pernah satu ketika berita mengenai kanak-kanak didera pengasuh mengganggu mood saya. Hinggakan terbawa-bawa membayangkan bagaimana perasaan diri sendiri apabila melihat anak waktu pagi dengan sihat dan apabila balik anak terbujur kaku akibat kecuaian pengasuh. Nauzubillah. Simpang Malaikat 44.

Mungkin ada benarnya kata saudara saya yang anaknya pernah menggaji amah juga dari Indon, kata beliau, dapat amah ni nasib-nasib. Nasib baik dapatlah yang ikhlas bekerja dan pandai bawa diri. Nasib tak baik, dapatlah yang buruk perangai dan mementingkan diri.

Amah pertama yang mereka dapat sangat rajin dan pandai menjaga cucu-cucunya. Selama lima tahun bekerja tidak pernah membuat masalah hinggakan mereka mengganggapnya seperti keluarga sendiri.

Sayangnya, masuk tahun keenam, amah berkenaan terpaksa pulang ke kampung berikutan ibunya sakit dan terpaksa berhenti kerja. Dapat pula amah kedua, lebih muda daripada amah pertama. Amah ni, kerja semua bagus, cuma tang makan kalau maknya penuhkan peti ais dengan bermacam makanan seperti aiskrim, buah-buahan, vitagen dan sebagainya untuk kudapan anak, dia pula yang melebih-lebih makan.

Anak-anak bila ditanya, ada juga ketikanya tidak merasa. Kadangkala, anak-anak makan dihidang lauk yang biasa-biasa saja, si amah makanannya bermewah-mewah. Memang memeningkan betul perangai amah ni. Macam-macam peel. 

Berbalik kepada cerita amah gila tadi, saya cuma berharap bayi berkenaan tidak mengalami sebarang komplikasi teruk yang akan mengganggu tumbesarannya. Itu nasib baik dapat dikesan lebih awal kerana adanya cctv di rumah. Yang tak de cctv tu bagaimanalah nasibnya anak-anak kecil ini. 

Rupa amah tu nampak macam baik je. Tapi, tulah kadangkala orang yang kita nampak baik luarannya, belum tentu baik dalamannya. Oh amah, bertaubatlah kamu dalam penjara 20 tahun, macam rasa membazir duit kerajaan kena tanggung seorang lagi pesalah makan percuma.


notajari: semuanya bergantung kepada nasib, bukan setakat amah, kadang kala layanan bidan dan juru rawat pun nasib-nasib. dapat yang bagus, bersyukurlah walaupun hanya duduk hospital kerajaan kelas tiga. ada tu, staf hospital bila bersalin pun dapat layanan buruk daripada staf sendiri. Inilah kehidupan...

2 comments:

  1. ada hari mmg berangan nk jd suri rumah sepenuh masa
    ada ketika..rasa nak keje ;)

    ReplyDelete
  2. betul tu. macam saya la terkenang2 time keja. tapi, dikenang2 balik duduk rumah best juga. cuma kemahiran bergosip pejabat dah habis. hahaha

    ReplyDelete