07 January 2014

Malu Seorang Kanak-kanak

Semalam.

Turun dari kereta cikgu, Ilhan dan Khalish kelihatan muram. Mata berkaca-kaca.
Bila saya tanya kenapa, terus kedua-duanya sebak dan menangis hiba.
Menangis secara duo.

Ilhan: "Kawan-kawan nampak huggies adik. Adik malu"
Khalish: "Kawan-kawan cakap bodoh"

Haishh...menangis guna nada tinggi hampir setengah jam. Puas memujuk hingga kehabisan modal. Mujur ada tart coklat sebagai galang ganti.

Kisahnya, sejak masuk sekolah saya akan pakaikan Ilhan lampin pakai buang bagi memudahkannya buang air. Risau juga takut dia terlepas 'shi-shi' sebab dia memang kuat kencing.

Semalam, saya tak pakaikan dia lampin namun membekalkan dua keping huggies dalam beg sekolah. Agaknya masa dalam kereta ada la budak yang sama-sama dihantar cikgu membuka begnya.

Maka, jadilah kejadian ejek-mengejek. Ikutkan logik, biasalah budak-budak. Yang menjadi masalah, anak-anak saya tak pandai ejek-mengejek ni. Mereka agak lembut hati dan sedikit berkecil hati.

Ilhan juga mengadu ada kawannya (mungkin yang 5 ke 6 tahun) cubit pipi dan perutnya. Mungkin geram, mungkin dia kat rumah selalu dicubit, kemudian lepas geram pada anak orang.

Mungkin.

Geram juga saya, kawan-kawan 'ajar' cakap bodoh. Serius cakap, tak pernah perkataan tu digunakan dalam rumah sebelum ni.

Saya dah pesan pada si abang. Jaga adik, kalau ada orang buat adik, bagitahu jangan buat adik saya. Saya tak suka.
Saya pesan Ilhan, kalau ada kawan-kawan buat adik, cubit dia balik. (sebagai tindakan mempertahankan diri, supaya tak mudah dibuli dikemudian hari).

Harap-harap menjadilah pesanan saya. Dah pesan pada cikgu untuk tengok-tengokkan mereka berdua.

Serius, masa tadika Khalish di Ipoh tiada kejadian begini. Saya sedikit terkejut. Baru tadika ni. Belum sekolah rendah dan menengah lagi.

Bayangan saya, saya mungkin akan jadi 'raksasa hijau' yang akan mengamuk bila anak dibuli di sekolah. Harap-harap saya tak terlalu beremosi kelak.

Naluri keibuan memang begini agaknya apabila kita tak mahu sesuatu yang tidak diingin berlaku pada anak. Jangan kata benda-benda ni remeh atas alasan kanak-kanak. Kanak-kanak perlu disiplin dan adab perlu disemai sejak kecil bagi membentuk peribadi yang elok bila besar kelak. Gitu.
Hari ni abang dah pesan jangan bawa huggies adik lagi. Baik, kita turutkan saja demi menjaga maruah seorang abang dan adik.

Tak sabar nak tunggu mereka sampai depan rumah, nak dengar cerita apa pula harini.

Menanti dengan sabar.

No comments:

Post a Comment